Falkon-pilotska-kabina.gifЗбог чега је заправо прекинут лет председника Србије Томислава Николића у Рим, односно посету Ватикану, 17. априла ове године? Да ли је реч о баналности – проливању кафе по инструментима и ненамерном активирању команди које су усмериле авион према земљи, при чему се угасио један од три мотора, или је след догађаја био другачији? Саговорник „Политике”, пилот којем су познати типови авиона које користи Авио-служба Владе Србије, сумња да посада, иначе суспендована после инцидента, причом о „просутој кафи” из неког разлога заташкава озбиљније разлоге који су довели до инцидента.

– Из изјава капетана и копилота види се јасна намера да се сакрије стварни сценарио догађаја. Из тих изјава се да видети, ко хоће или зна да то види, да копилот не говори истину када тврди: „Услед турбуленције из чаше ми се пролио мањи део кафе по контролној табли. Узео сам одмах салвету и почео да бришем део око контроле слота, где се и налази прекидач за извлачење „emergency slot”. Брисао сам лагано и контролисано и случајно активирао тај прекидач, чега у првом моменту нисам био свестан.” Наиме, сви прекидачи који се користе за поступке у нужди додатно су осигурани некаквом заштитом, баш зато да се не би могли случајно активирати. Тако је и са инкриминисаним прекидачем на „фалкону-50” који се не може случајно активирати лаганим и контролисаним брисањем „просуте кафе”. Он је под заштитним поклопцем и његово укључивање захтева поступак у два корака. Наиме, прво се мора подићи осигурач па се тек после тога може укључити. Тешко је поверовати да урадите две такве радње а да тога нисте свесни. Чак и да се ово десило, ненамерно или намерно, то је неспорна грешка посаде – објашњава саговорник „Политике”, искусни пилот који је имао прилике да лети у авиону типа „фалкон-50”.

Пилот и копилот овог авиона су, као што је већ објављено, изјавили да је, по пропадању авиона, један од три мотора престао са радом. У тој драматичној ситуацији примећују да је „спорни” прекидач укључен, враћају га у нормалан положај, увлаче слотове и након тога успевају да стартују мотор који се претходно угасио. Слотови су, иначе, лаички речено – делови крила који утичу на узгон, односно омогућавају већу стабилност летелице у одређеним условима. Насупрот томе, њихово извлачење при пуној брзини, што се десило на лету председника, авион доводи у нестабилан положај.

– Враћање прекидача у нормалан положај строго је забрањено због могућих оштећења, а поготову што капетан тврди да је брзина била око 275 чворова. Са тако извученим слотом лети се до слетања. Увлачи се тек после провере по доласку на место паркирања авиона – каже овај искусни пилот.
Из изјаве капетана се види да се у тренутку инцидента „фалкон-50” налазио на нивоу лета 340 (34.000 фита, односно 10.200 метара) и да он одлучује да се врти назад а снижава ниво лета на 250 (25.000 фита, односно 7.500 метара).

Falkon-Tomislav-Nikolic-620x350

– То нема никаквог смисла. Наиме, повратни нивои лета били би 330 или 350. Летење на нивоу 250 може се објаснити само недостатком довољне снаге за летење на напред поменутим нивоима, а што може бити последица отказа мотора. То доводи у питање истинитост изјаве посаде из изјаве „да су наставили лет према Београду нормално на висини 25.000 фита, а слетање је било успешно по уобичајеној процедури”. Из оваквих извештаја посаде „фалкона-50” јасно се види да су покушали да сакрију истину о догађајима на том лету – сматра саговорник „Политике”.

Он сматра да је мотор број три заправо престао да ради највероватније због проблема са доводом горива. „Фалкон 50” има три мотора на репу, по један са сваке стране и један изнад трупа а испод вертикалног стабилизатора, слично као авиони „боинг-727” или „тупољев-154”. Пошто је мотор број три постављен централно, његово гашење не утиче на кретање авиона, у смислу како би утицало да се угасио један од бочних мотора.

– Ипак, долази до губитка брзине. Аутопилот и даље одржава задату висину, па долази до класичног превлачења (пропадања – прим. нов.). Ово пак доводи до укључења уређаја за вађење авиона из тако настале ситуације, што има за последицу извлачење слотова и искључује се аутопилот. Посада је вероватно покушала да стартује мотор, али то нису успели због оштећене пумпе за гориво, што потврђује и висина од 25.000 фита на којој су се вратили у Београд, а нормална висина за повратни лет била би 33.000 фита. То значи да је авион летео са два мотора од тренутка инцидента до слетања у Београд – уверен је саговорник „Политике”.
Подсетимо, посада је тврдила да је у повратку упалила мотор број три и без проблема слетела у Београд. Међутим, током истраге инцидента, тај мотор није могао бити упаљен па је „фалкон-50” послат на сервис у Швајцарску, а лет је обављен са два мотора. Авион је враћен у Србију, а коначан извештај о томе шта се десило са авионом у којем је био председник Србије – још није објављен.


Извор: Политика

Оставите коментар

Оставите коментар на Шта крије посада Фалкона

* Обавезна поља